De multe ori auzim pe lângă noi: “ai grețuri, faci o fată!”, “dacă nu te-ai umflat deloc faci un baiat!” și câte astfel de minuni. Nici una nu are vreo legătură cu ce va fi, dar de cele mai multe ori, sarcina se va face mai mult sau mai puțin simțită.

Starea de indispoziție poate apare în orice parte a zilei, și include o serie de simptome: arsuri la stomac, greața și câteodată vărsături ușoare sau foarte puternice. Toate aceste simptome sunt legate de creșterea activității hormonale din prima parte a sarcinii.

Cei doi hormoni: human chorionic gonadotropin (hCG) și estrogenul, produse de placentă și făt determină golirea mult mai lentă a stomacului și sistemul digestiv își încetinește funcționarea pentru a putea reține cât mai mulți nutrienți. La fel, uterul mărit presează împotriva stomacului și împinge mâncarea în sus, amestecând-o cu acizii prezenți acolo, și de aici starea de arsură la stomac.

Grețurile sunt mai des intâlnite în cazul primei sarcini, la femeile mai tinere sau în sarcinile multiple. Simptomele pot apare în primele 5 săptămâni de sarcina și, deobicei, încetează în săptămânile 12 sau 13, foarte rar însoțind sarcina până la final. Aceste stări de indispoziție sunt prezente la 60-80% dintre femeile însărcinate.

Ele ajută la reglarea nivelului de insulina din sângele femeii însărcinate, în special în primele săptămâni de sarcină când acest nivel de insulină tinde să crească. Insulina, eliberată la introducerea hranei, reglementează nivelul de zahăr din sânge. Deoarece nivelul de insulină crește, mai multe grăsimi vor fi metabolizate. Se pare că în primele săptămâni de sarcină, vărsăturile mențin nivelul de insulină cât mai jos, aceasta ducând la încetinirea metabolismului grăsimilor.

Totuși, în cazul vărsăturilor puternice și de durată trebuie consultat medicul. Se pot evita astfel deshidratarea puternică și problemele renale.

Pentru a putea evita cât mai mult aceste stări de discomfort sau măcar pentru a le putea diminua din amplitudine, este bine sa țineți seama de câteva sfaturi:

  • Mâncați des, porții mici și bogate în fibre și proteine. Nu așteptati să vi se facă foame și nu mâncați până aveți senzația de “prea plin”. Încercați biscuiții sărați când aveți grețuri.
  • Serviți micul dejun în pat, înainte de a vă ridica în picioare și a vă reîncepe activitatea zilnică.
  • Consumați cât mai multe lichide în special dacă aveți probleme cu vărsăturile. Evitați să mâncați și să beți în același timp, de multe ori apare starea de greață.
  • Este recomandabil să evitați mâncarea prea grasă, condimentată, cu miros puternic, alcoolul și țigările. Evitați pe cât posibil mâncarea greu digerabilă – cârnații, ceapa și mâncarea prea mult prăjită.
  • Luați vitamine prenatale pentru a compensa pierderea de nutrienți. Nu luați însă aceste suplimente pe stomacul gol, ci întodeauna în timpul sau la sfârșitul unei mese.
  • Evitați pantalonii prea strâmți sau curelele.
  • Încercați să vă odihniți cât mai mult și evitați epuizarea fizică și emoțională.
  • Evitați mișcările bruște, alergarea și ridicați-vă încet din pat.

Dr. Elvira SOLOPENKO
Medic specialist obstetrică-ginecologie
ISIS – Spital Privat